Aanpasbaar Biljart Scorebord

Bij menig biljarttafel in kroegen en café's hangt een biljart-scorebord in een mooie houten uitvoering zoals hiernaast staat afgebeeld (afbeelding geleend van vandenbroekbiljarts.nl).

Via dit blog werd mij in 2021 door ene Jac gevraagd of dit ook in Excel gemaakt kon worden. In 2022 vroeg ene Riet om enkele aanpassingen. En hoewel er hele mooie (soms dure) elektronische scoreborden zijn, is het vaak bijna hetzelfde effect te krijgen met een laptop en een groot beeldscherm.
 

Inmiddels is er een Zelf Aanpasbaar Scorebord ontwikkeld. Elke cel waarin een onderdeel van het scorebord staat heeft een naam gekregen en omdat de macro's verwijzen naar deze celnamen, maakt het niet uit waar de informatie op het scherm staat. Daarom is het scherm opgebouwd uit veel smalle kolommen zodat er een soort van ruitjespatroon ontstaat waar de gebruiker elk onderdeel naar elke willekeurige cel kan verplaatsen en zelf kan bepalen hoe groot een onderdeel moet worden weergegeven.
Hieronder staan twee voorbeelden van hoe het scorebord er uit kan zien. Het eerste voorbeeld is de standaard die in het bestand zit.

Het onderstaande zwarte voorbeeld bevat dezelfde formules en macro's alleen is de opmaak anders:

Er is een spelerslijst waar de teams, de spelers en het aantal te maken caramboles kan worden vermeld.

Er is een keuzescherm waarop kan worden aangegeven wie tegen wie speelt, maar waar ook het soort spel gekozen kan worden.

De opties hiervan zijn:

  1. Het spel stopt als na een beurt één van de spelers het te maken aantal caramboles heeft behaald.

  2. Het spel stop na een aantal in te vullen beurten.

  3. Het spel stopt pas als de spelers besluiten te stoppen

De speler aan de linkerkant begint. Als door een afstoot wordt bepaald wie mag beginnen, dan kan met één klik de namen worden omgewisseld (voordat het spel begint)

Er wordt een totaallijst van alle beurten bijgehouden. Maar de laatste vijf beurten worden ook op het scorebord getoond.

Door het spel te starten, kan alleen het invoerveld nog worden gebruikt. Hier wordt het aantal caramboles van speler 1 ingevuld. Als op de Enter toets wordt geklikt, wordt het aantal vastgelegd en wordt automatisch alles klaar gezet voor de andere speler. Dus alleen getal in vullen en Enter geven.

Als de laatste score per ongeluk fout is ingevoerd, dan kan met een button de laatste score eenvoudig gewist worden en kan het juiste aantal worden ingevuld.

Als het spel is gestopt (door de "Stop spel"-button) kan via de Reset-button alles worden geleegd en nieuwe spelers worden gekozen.

En op het Info-scherm is alles nog uitgebreid uitgelegd.

De te downloaden bestanden bevatten de dynamische functies =UNIEK() en =FiLTER(). Deze zitten in de Excel 2021-versie en de Excel 365-versie.
Je kunt ze downloaden vanaf deze linkjes:
Standaard (blauwe) versie (zip-bestand)
Zwarte versie Zwarte versie (zip-bestand)

Dankzij de Brabantse Adrie heb ik ook versies kunnen maken voor Excel 2016 waarbij bovenstaande functies zijn vervangen door macro's. 

- Standaard (blauwe) versie 2016 (zip-bestand)

De bestanden zijn gezipt omdat anders soms de macro's niet gedownload worden. Je kunt bij het openen van het Excelbestand een waarschuwing krijgen dat je deze eerst moet accepteren voordat het bestand goed werkt. Mocht je na het downloaden een versie hebben zonder macro's, dan is er iets fout gegaan. Stuur mij dan even een berichtje.

Heb je hier vragen over, stuur ze maar op via het contactformulier